fredag 19 november 2010

Mayakalendern

Mayaindianerna har förutspått att jorden går under 2012. Jag är inte så säker på att dom har rätt, men om det stämmer så slipper man i alla fall pensionsspara. Nackdelen är dock att jag inte hinner bli statsminister.

Vi har Maya som tema i skolan och jag är väldigt intresserad av deras kultur och framför allt deras kalender. Kortfattat kan man säga att Mayakalendern, Tzolkin består av 260 dygn, uppdelat på 13 månader och varje månad har 20 dygn. Dessa dyng har ett tecken, beroende på när dom infaller under året. Dagtecknet är Mayas motsvarighet till våra stjärntecken. Mitt tecken är Magikern eller Ix som det heter på mayaindianska.

Ix står för det kvinnliga och har kattens energi, tecknet kalls också för Jaguaren. Magikern smyger gärna omkring på nätterna.
Kankse är det därför jag är obotlig nattmäniska

Personer födda denna dag är:
Hemlighetsfulla, känsliga, intelligenta och andliga. Intresserad av religion och andlighet. Aggressiv men undviker direkt konfrontation.
Jodå, jag är väldigt klok men tyvärr också aggressiv fast förhoppningsvis märks inte det eftersom jag ogärna tar konflikter med folk.

Utmaning:
Komplexa och trassliga relationer.
Det var Martin som började bråka, inte jag.....

Lösning:
Skaffa sig kunskap om och utveckla sociala förmågor.
Är det därför jag älskar såpopror?

Livsträdets riktningar:
Bakgrund: Cimi
Framtid: Ik
Det manliga: Lamat
Det kvinliga Ahau
Exakt vad det här betyder får jag nog studera vidare kring.

Man kan läsa om Mayaindianerna på www.mayakalendern.se
weeklyhoroscope.com är en annan bra sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar