torsdag 25 juni 2009

JPEG fotografens mardröm!

10 megapix på kameran, men ändå inte nöjd med resultatet. Trots perfekt ljus, underbara väderförhållande, fantastiska motiv, 10 megapix på kameran och högsta anti-skak på vid fotografering, fann jag ändå att bilderna blev något pixligare än önskat. Jag kollade inställningarna på kameran igen och de är inställda på högsta och bästa. Jag funderade på om det var minneskortet eller kanske datorskärmen det var fel på. Sökte på nätet för att se om jag kunde klura ut felet och plötsligt slog det mig att det kan vara bildformatet som är kruxet.

Bingo! Visar sig att JPEG formatet, som mina bilder är sparade i, tydligen inte är så bra som jag trott. På Wikipedia kan man läsa ”JPEG är en standard för destruktiv komprimering av digitala bilder”

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jpeg


Klickar man vidare till bildformat kan man läsa att et finns två huvudgrupper av bildformat ”rastergrafik och vektorgrafik.” Tydligen JPEG rastergrafik och det jag letar efter är vektografik, vilket bland annat finns i photoshop.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bildfilformat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar