tisdag 23 juni 2009

Historia!

Nä, jag har ingen aning om när Kalle Dussin red över isen, till Danmark... För det var väl han som gjorde det va? Var det till Danmark han red? Över någon av ”Bält:arna”?

Jag är inte så påläst som jag skulle vilja vara. Min dyslektiska hjärna kopplade bort alla former av skrivna årtal och namn på gamla kungar. Men alla bilderna i böckerna kommer jag ihåg, all dessa vackra tavlor på kungar och krig. Kanske hade jag fått högre betyg i historia om läraren bett mig rita på proven.

Men jag gillar historia. Och det går att göra historia konkret, genom att besöka gamla kyrkor hembygdsgårdar och museum. Vad Kalle Dussin hittade på och när, kan man alltid slå upp på Wikipedia eller kolla med Hreman Lindqvist.

Ett annat sätt att göra historia konkret på är att släktforska. Min syster håller just nu på med det. Fick en massa tips om var mina gamla förfäder har hållt hus nånstans och det visade sig att hela bunten finns i mina nya hemtrakter. Så nu ska jag åka runt i de olika socknarna och leta rätt på dom.



Den här vckra graven finns på Norra Skrävlinge kyrkogård. Jag tror inte den har nåt med min släckt att göra, men den får vara med här eftersom den var så vacker. Det skulle vara kul att veta historien bakom denna gravsten. Undrar hur gammal den är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar