lördag 8 augusti 2009

Ich bin müde

Tyska är ett av mina favoritspråk. Men behärskar det inte så bra som jag borde. Fast det har sin förklaring i massa korkade tysklärare. Den enda som var bra, var min första tysklärare. Han lät mig ta in språk på mitt sätt.

Jag letar likheter i språken. Svenska, tyska och engelska har samma ursprung. Inte alltid lätt att höra eftersom vi uttalar orden olika, men om man tittar närmre är språken mer lika än vi tror.

För att återgå till min tyska så har jag gjort en kul upptäckt.
Vad jag dagtid, vid sinnenas fulla bruk anser obegripligt, blir glasklart när tröttheten kommer. Hittade youtube klipp från klassiska såpan Dynasty, dubbade till tyska - ”Der Denver Clan”. Har kollat nångång på dessa klipp dagtid, för att höra hur kul det låter dubbat, men inte hängt med nämnvärt. Nu mitt i natten förstår jag allt.

Redan förra året förvånades jag över min tyska förmåga under rådande trötthet. När vi efter en hel natts bilfärd kom fram till hotellet vid ca 7 tiden på morgonen, genomförde jag en konversation med hotellreceptionisten. Jag till och med rättade hennes misstag, vänligt och på tyska, när hon höll på att skriva in oss på ett antal för många rum.

Konklusionen är alltså att min tyska är otroligt välfungerande om jag bara kombinerar den med en stor dos trötthet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar