måndag 17 augusti 2009

Tjocka Släkten!

(Syftar naturligtvis inte på midjemåttet…..)

Min syster har fått ihop ett stort släktträd och jag har blivit utsedd till medförfattare och kuriosaskrivare på hemsidan. Jag har roat mig med att kolla lite i arkiven som finns på nätet och då och då har syrran bett mig att hjälpa till att tyda notiser från t.ex. gamla kyrkböcker. Det är minnsan inte så lätt.

Historia är ett stort intresse för mig. Jag kan gå i timmar på museum, spelar inte så stor roll om det är dinosaurier, konst eller gamla bilar. Allt har en historia och det är spännande att få ta del av.

Visserligen var det ju tur att de där prästerna tråcklade ner några kråkfötter om när folk föddes och dog, och nåt datum på när de gifte sig. Men tänk kom om vi hade kunnat få vet mer. Det hade varit kul att få läsa ett blogginlägg från 1600-talet.

Undrar hur ett sms från 1600-talet skulle se ut… Kanske ett meddelande från kapten Söfring Hansson på Regalskeppet Wasa:
”Sätt på middag, älskling, kommer hem tidigare. Båtjäveln sjönk!”

Släkträdet!

1 kommentar: