torsdag 13 november 2008

Grattis på födelsedagen!

Är det inte lite väl överdrivet. Idag fick jag ett grattis-sms från Citygross i Landskrona (ja jag är storkund där) men jag fick sms för att jag skaffat deras poängkort. Så kom det ett grattis mail från forumet www.99.se (har glömt vad 17 det är). Vi lever i nån slags robotvärld där datorer skickar ut betydelselösa sms. Hur ska det bli i framtiden?
Jag tycker inte att vi ska bygga in känslor i robotarna. Det finns redan nu robotar som kan lära sig saker. T.ex. så såg jag ett program där man programmerade en robot till att få tag i en legobit men man förklarade inte för roboten hur. Sedan höll dom legobiten framför honom och han skulle själv hitta på en lösning på att få tag i den. Jag blir rädd. Tänk att ha en sån robot i huset och så råkar han se nån blodig actionrulle på tv och plötsligt har han lärt sig mörda. Ush!
Bara robotar som är förprogrammerade att göra vissa uppgifter, och endast dom uppgifterna, kommer in i mitt hus. Ja, jag är fullt medveten om att jag just nu sitter framför ett stycke teknikmonster som hittar på egna hyss utan att jag har tillåtit detta. Den så till synes harmlösa dator i detta hem gör ibland saker som inte passar mina idéer. Dags att formatera om datorn kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar