lördag 22 november 2008

Så enormt fantasilöst!

Det är helt ok att man bygger upp sitt företag kring ortens namn. Det blir lite lättare att hitta dit, som tex Sveriges Ullared. Varuhuset heter Gekås men om jag säger att jag ska till Ullared är det ingen som antar att jag ska Campa, fiska, promenera i skogen eller kanske gå på bilmuseet som ligger där.

Likadant är det med Hollywood. Staden grundades av Hobart Johnstone Whitley och omnämns på kartan första gången 1887. Staden växte och filmbranschen flyttade av olika anledningar dit. Bl.a. eftersom västkustens Los Angeles har mer soltimmar än östkustens New York. (Där filmindustrin på den tiden fanns och verkade) Idag är Hollywood synonymt med Film.

Så växer filmindustrin i Indien och motsvarigheten till indiens Hollywood hamnar i Bombay och kallas Bollywood. Lite kul kan man ju tycka.

Så växer filmindustrin i lilla Sverige. Film i Väst skapar filmcenter i lilla Trollhättan som blir Trollywood. Nu börjar jag tycka att bristen på fantasi är talande.

Och nu har Nigerias filmindustri vuxit sig stark och man pratar om Nollywood.

Är det nån sorts världslag på att om man skapar filmcenter måste man namnge det till början på ortens namn där företaget ligger + iwood. Eller ta första bokstaven i ortens namn + ollywood. Så om jag skapar filmcenter i Teckomatorp måste det heta antingen
Teckomiwood eller Tollywood.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar